Van bélyegzőnk, akkor most már jó lenne használni is, nem igaz? Néha azonban, csak jó-pár pecsételés után jövünk rá – vagy szólnak ránk, legtöbb esetben – hogy van valami gond az adataink helyességével. Egyszóval hibás bélyegzőt használunk.
Mit tehetünk annak érdekében, hogy ilyen ne fordulhasson elő, vagy, ha már előfordult, milyen lehetőségeink vannak, hogy a legkevesebb kellemetlenség mellett orvosoljuk a problémát? Egyáltalán tudunk-e reklamálni a készítőnél? Ki a felelős az adatok helyességéért, kizárólag mi – megrendelők?
Nos, magáért az adatok valódiságáért mi vagyunk a felelősek, tehát nekünk mindenképp a valós nevet, számlaszámot, stb. kell megadnunk. Ha például, valótlan adószámot vetünk papírra megrendeléskor, és a nyomda, vagy bármilyen bélyegzőgyártó cég azt elkészíti, akkor az ezzel járó bosszankodás miatt csak magunkat okolhatjuk.
Hogyan rendeljünk?
- Mindenképp írásban! Akár Email-ben, akár faxon, de soha sem telefonon! A hibalehetőség óriási, de egy írásbeli megrendeléssel az elírások, elolvasások lehetőségét szinte a nullára redukálhatjuk mind mi, mind pedig a készítő cég dolgozói. Az adatokat jól olvashatóan, nyomtatott betűkkel írjuk le, és ellenőrizzük az adószám, cégjegyzékszám és bankszámlaszám karaktereinek számát is!
Ne feledjük! A szó elszáll – az írás megmarad – reklamáció esetén aduász lesz a kezünkben. Mellékelhetünk is hivatalos dokumentumot a megrendeléshez, így még átírnunk sem kell az adatokat.
- Reklamációra lehetőségünk van, ha a bélyegző szövegét, egy úgynevezett „kefelenyomatban” – még elkészülés előtt ellenőrizzük. Ezt aláírjuk, s ha elkészüléskor mégis téves adatok szerepelnek a bélyegzőn, akkor reklamációnk jogos lesz. A másik eset – ha mi nem magunk korrektúrázunk – hanem a készítő cég dolgozója. Amennyiben az általunk megadott karakterek helyesek a megrendelő nyomtatványon, a bélyegző mégis hibás adattal kerül hozzánk, akkor szintén a készítőt terheli a felelősség a hibákért.
A nyomdák nem ellenőrizik az adatok valódiságát! Ezért, ha mi adunk meg valótlan adatokat, akkor azért a felelősség teljes mértékben bennünket terhel! (Kivétel ez alól orvosi –vagy ügyvédi bélyegző, melyek megrendelését és legyártását is törvényi előírás szabályozza)
- Átvétel előtt is mindig ellenőrizzük a bélyegzőn szereplő adatokat, a fent már említett korrektúrázás okán is! Ha az adatok hibásak, ne vegyük át a bélyegzőt! Amennyiben mi rontottunk, akkor egy bélyegzőgumit kell csak újragyártatnunk, ha a nyomdát terheli a felelősség, akkor az újbóli készítés költsége nem minket terhel, azt garanciában elkészítik.